국내 언론기업의 CSR 인식과 실행에 관한 연구 - CSR 업무 및 연구 경험자 심층인터뷰를 중심으로
한국언론학회 | 한국언론학회 | 31 pages| 2018.05.09| 파일형태 :
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자료요약
본 연구의 목적은 국내 언론기업이 CSR을 어떻게 이해하고 실천하는지 16명의 CSR 관련 업무 및 연구 경험자의 심층인터뷰를 통해 살펴보는 것이다. 연구결과, 첫째, 국내 신문사는 CSR의 ‘윤리적 책임’이 중요하다고 인식한 반면에 지상파 방송사는 ‘자선적 책임’을 강조한다고 주장했다. 국내 신문사 경영진은 CSR에 대한 인식이 거의 부재하거나 CSR을 수익사업의 일환으로 보는 경향이 있는 반면에 지상파 방송사의 경영진은 공적 책임 수행의 일환으로 보는 것으로 나타났다. 둘째, 국내 언론기업이 실행 가능한 CSR 영역은 ‘언론사 본연의 저널리즘 활동,’ ‘일반 기업 CSR 홍보 및 지원 활동,’ ‘수익다각화를 통한 사업 활동,’ ‘자사 지배구조 투명성 확보,’ ‘독자나 시, 청취자에 대한 문제 해결’이며, 바람직한 CSR 활동 주제는 ‘북한 관련 이슈’나 ‘국민건강증진’과 같은 공익캠페인과 ‘소외계층지원’이나 ‘미디어 교육’과 같은 사안이 적절하며 ‘자사 지배구조의 투명성’ 개선을 언급하기도 했다. 셋째, 국내 언론기업의 CSR 실행장애요인은 ‘재원 문제,’ ‘경영진의 이해부족,’ 그리고 ‘CSR 전문성 부족’을 지적하였다. 넷째, 국내 언론기업이 진행해야 하는 바람직한 CSR 실행방법은 ‘보도나 기사작성을 통한 저널리즘적 임무 수행 방법,’ ‘일반기업과의 협업을 통한 실행 방법,’ ‘자사 스스로 조직문화나 관행을 사회책임목표에 맞추는 ‘사회책임경영실천’이라고 제안했다. 
 
The purpose of this study explores how Korean media enterprises understand and implement their CSR in terms of using in-dept interview of 16 CSR practitioners. The results indicate that the CSR practitioners appreciate that Korean media enterprises have a different understanding its CSR. Firstly, while the Korean newspaper companies recognize the importance of the ethical responsibility of CSR, the Korean broadcasting companies emphasize the philanthropic responsibility of CSR. The board of directors in Korean broadcasting companies regard its CSR as implementation of public obligation whereas the one of the Korean newspaper companies don’t have any idea of CSR or understand it a part of profit-making business. Secondly, the feasible domain of the Korean media enterprises’ CSR include the journalistic duties of the press, supports for PR practice of the enterprises, diversifications of profits, the transparency of its corporate governance, and the problem solving for readers and audiences. The desirable practices of the Korean media enterprises’ CSR should be associated with supports for the disadvantages and media literacy as well as the public campaign for North Korean issues and national health promotion. In addition, the improving transparency level of their corporate governance could be a proper example for practical theme. Thirdly, the obstacles of the Korean media enterprises’ CSR implementation include the shortage of financial resources, the low level CSR understanding of the CEOs, and the expertness deficiency of CSR. Lastly, the desirable implementation methods of the Korean media enterprises’ CSR are fulfilling journalistic duties, co-working with non-journalistic corporations, and socially responsible business practices.
목차
1. 문제제기
2. 문헌연구
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론 및 제언
CSR ISO 26000 사회책임경영실천 지속성장가능성 socially responsible business practices sustainable development
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