온라인 뉴스 환경에서 이용자들은 어떻게 뉴스를 선택하는가? - 포털 뉴스사이트에서 뉴스단서(new cue) 선택의 동기 및 결과
자료요약
본 연구는 온라인 뉴스 환경에서 단서(cue) 의존형 뉴스처리 방식에 초점을 맞추고 뉴스 이용자들이 온라인에서 어떤 단서에 기대어 뉴스를 선택하고 있는지 그리고 각각 다른 단서를 이용하는 원인 및 결과는 무엇인지에 대해 알아보았다. 연구 결과 온라인 뉴스 이용자들은 주로 출처, 배치, 사회적 단서에 의존해 뉴스 정보를 선택하는 것으로 나타났다. 각기 다른 단서를 이용하는 원인은 개인의 정향효과 차이에서 찾을 수 있는데 이슈에 대한 정향효과가 높은 이들은 배치단서와 출처단서를 이용하는 경향이 높았고, 사실에 대한 정향효과가 높은 이들은 배치단서에, 평가에 대한 정향효과가 높은 이들은 출처단서 및 사회적단서에 의존하는 경향이 높았다.
각기 다른 단서의 이용은 뉴스 이용자들의 의제다양성 및 이견노출 정도에도 의미 있는 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세 가지 뉴스 이용 단서 가운데 의제다양성에 긍정적인 영향을 미치는 것은 배치단서가 유일했으며, 사회적단서에 의존해 뉴스를 이용할 경우 의제다양성은 도리어 낮아지는 것으로 나타났다. 이견노출 정도에 있어서는 배치단서 및 출처단서의 이용이 긍정적인 연관성을 보였다.
The present study focused on the use of various news cues in the online news environment and examined what kinds of news cues people use for news choice. The study also investigated why people use different news cues and what the possible consequences are. Findings show that online news users mainly rely on three different news cues?source cue, presentation cue, and social cue. People use different cues because they have a different level of need for orientation. People who have a high orientation towards issues were more likely to rely on presentation and source cues, while those with a high orientation towards facts and evaluations were found to utilize presentation cue and social cue, respectively.
It was also found that the use of different news cues is significantly associated the level of users’ agenda diversity and cross-cutting exposure. Among three news cues, the only positive predictor of agenda diversity was presentation cue. By contrast, for those who use news depending on social cue, the level of agenda diversity was significantly low. Concerning the extent of cross-cutting exposure, the use of presentation and source cues were positively associated.
각기 다른 단서의 이용은 뉴스 이용자들의 의제다양성 및 이견노출 정도에도 의미 있는 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세 가지 뉴스 이용 단서 가운데 의제다양성에 긍정적인 영향을 미치는 것은 배치단서가 유일했으며, 사회적단서에 의존해 뉴스를 이용할 경우 의제다양성은 도리어 낮아지는 것으로 나타났다. 이견노출 정도에 있어서는 배치단서 및 출처단서의 이용이 긍정적인 연관성을 보였다.
The present study focused on the use of various news cues in the online news environment and examined what kinds of news cues people use for news choice. The study also investigated why people use different news cues and what the possible consequences are. Findings show that online news users mainly rely on three different news cues?source cue, presentation cue, and social cue. People use different cues because they have a different level of need for orientation. People who have a high orientation towards issues were more likely to rely on presentation and source cues, while those with a high orientation towards facts and evaluations were found to utilize presentation cue and social cue, respectively.
It was also found that the use of different news cues is significantly associated the level of users’ agenda diversity and cross-cutting exposure. Among three news cues, the only positive predictor of agenda diversity was presentation cue. By contrast, for those who use news depending on social cue, the level of agenda diversity was significantly low. Concerning the extent of cross-cutting exposure, the use of presentation and source cues were positively associated.
목차
1. 서론
2. 이론적 논의
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론 및 논의
2. 이론적 논의
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론 및 논의
포털 뉴스
뉴스단서
정향효과
의제다양성
이견노출
News portal
news cue
need for orientation
agenda diversity
cross-cutting exposure